mandag den 14. april 2008

lørdag

Vandt jeg et nummer af et erotisk kvindeblad.

Jeg kan ligeså godt afsløre at det ikke er det blad jeg normalt læser. Jeg har faktisk ikke læst i den slags blade de sidste 5 år. Men lad nu det ligge. Jeg havde som sagt vundet bladet, og så skulle det jo læses.

Jeg satte mig til rette i sofaen med bladet og en kop kaffe (instant med mælk).

Allerede her må jeg komme med min første kommentar. Jeg er ret sikker på at bladets forfattere ikke havde tænkt på sofaen, som det sted bladet skulle læses. Men lad nu det ligge.

Jeg bladrer ret hurtigt igennem de første mange sider, og her finder jeg overskrifter som "Drop den politiske korrekthed", "Brug kondomet som sexlegetøj" og Sluk for selvkritikken og giv los". -Havde egentlig ikke brug for at læse artiklerne, da de var akkompagneret af ret illustrative billeder. Derudover var der en masse tips og tricks til hvordan man krydrer sit sexliv. Ganske nyttigt og underholdende.

Men det der virkelig fik mig til at nærlæse bladet var 3 små noveller. Bladet selv, kalder dem for lystlæsning, hvilket faktisk også er et ret godt udtryk.

Grunden til at novellerne vakte min interesse var deres sprogbrug. Ordene skal selvfølgelig være frække og pirrende, men mest af alt lød novellerne som om de var skrevet af en gammel pebermø ude af trit med hvordan man taler i soveværelset, på bagsædet eller på toilettet i en overfyldt natklub. Lad mig komme med et par eksempler:

"hun knælede foran ham" -ja okay, men lyder det ikke som om hun går til alters.
"..De snakkede om løst og fast, og sad med hinanden i hånden og nød nærværet og nuet" -ja, okay, men først og fremmest lyder det som om de på skift har siddet med hinanden i hånden. (nej, nu vil jeg være dværg, nej nu vil jeg.) Dernæst så sidder de og nyder nærværet. Come on - det er sgu noget man gør når man besøger farmor på plejehjemmet.
"...og med et sæt blev hun nærværende" -igen
"Da hun kom tilbage var hun iført helt hvidt lingeri" -ja, med bittesmå snehvide duer i håret, et par hjorte i baggrunden og et kors om halsen. Jeg håber det var det her forfatteren havde tankerne, og ikke de associationer jeg fik. Der var selvfølgelig andre eksempler, men det var trods alt de værste.

Derudover er det uhyggeligt så få synonymer de kan. Det er de samme verber de bruger i alle novellerne (glinsede, duftede, smagte, pressede, drejede, hævede, sænkede mm. ) Novellerne bruger også et utal af de samme adverbier så som pludselig og nu.

Og så er der de mange mange korte sætninger. Novellerne slutter med sætninger så korte at man næsten gisper efter vejret. Jeg er selvfølgelig forstående overfor konceptet og er enig i, at de frembringer åndenød (mentalt). Men 3 novelletekster med: "Hun kom. Han kom. De smagte. De duftede. De slikkede." -Ja, så har man altså fået nok.

Nu skal jeg ikke bare være høj i hatten, og kritisere uden at bidrage med noget. Derfor vil det unavngivne erotiske blad modtage et styk novelle skrevet med vittig og synonym eksplosiv pen indenfor kort tid.

KH





1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det glæder jeg mig godt nok meget til at læse!

Og ja, I'm back - skal nok huske at læse blog...

Louise