mandag den 17. december 2007

tandlægen

Jeg var til tandlæge i morges, og det fik mig til at tænke på, at det er en ret intim oplevelse at gå til tandlæge. Her er et menneske der i kraft af sin profession kan stikke fingrene ind i munden på dig. Her er et menneske, der kan se hvor renlig du er, og her kan man ikke snyde.

Hvilket faktisk er muligt, hvis man foreksempel skal til fest. Man går i bad, tager pænt tøj på, pudser skoene osv., og til festen vil der ikke være nogen der kan se, at du i virkeligheden er et kæmpe stort rodehoved, der har dine underbukser på i 2 dage (og danser rundt med dem på hovedet) og klipper dine tånegle mens du spiser aftensmad.

Men hos tandlægen, der kan du ikke snyde. Har du glemt at børste tænder efter en bytur kan han se det. Bruger du ikke tandtråd kan han se det. Ryger du kan han se det. Spiser du slik og lever usundt kan han se det. Kaster du din mad op kan han se det.

Min tandlæge sagde, at jeg har fine tænder og ingen huller, men desværre har jeg betændelse i tandkødet. Det skyldes, at jeg bruger tandtråd forkert.

Kæreste spurgte lidt kækt om jeg da brugte det imellem tæerne.

Hvad kan jeg sige, man bliver klogere hver dag. Jeg vidste ikke, at der var en forkert måde at bruge tandtråden på. Jeg troede bare den skulle glides ned imellem tæerne.

Ingen kommentarer: