torsdag den 28. juni 2007

reklamer, mtv og genudsendelser

Reklamer, MTV og genudsendelser. Ja, hvad har de tre ting til fælles.

De har det til fælles, at jeg ser det, selvom jeg allerede har set det.

Jeg har længe undret mig over, at jeg gider at se en video på MTV mere end en gang. Jeg har jo allerede set den. Hvorfor? Jeg ser også gerne genudsendelser af programmer jeg allerede har set. Igen, hvorfor? Og sidst men ikke mindst, jeg ser også reklamer som jeg allerede har set. Hvorfor?

Den nemmeste løsning på ovenstående problem kunne jo være at slukke for fjernsynet. Men den løsning er kun for dem som pudser glorien.
Så kunne jeg også planlægge mit tv forbrug udfra devisen, at jeg kun vil se programmer jeg ikke har set før, slukke for tv når der er reklamer og fjerne MTV fra programfrekvensen. Men igen. Jeg tror kun det er for dem som har en utrolig skinnende glorie.

Første problem. Genudsendelsen. Jeg ser den, selvom jeg allerede har set den. Det være sig dokumentar, serier eller film. Hvorfor? -fordi der stort set ikke er andet i fjernsynet end genudsendelser. For at nævne et par eksempler. Sex and the City på TV3 har de genudsendt ca. 5 gange. What Women Want med Mel Gibson har TV3 også vist et utal af gange. Matador har DR1 vist 6 eller 7 gange. TV2 har vist de samme serier, dokumentarer og film igen og igen.

Andet problem. Reklamer. Jeg ser dem for de kan ikke undgås. Jeg har prøvet. Et forsøg som du kære læser af min blog skal forsøge. Prøv at holde reklame-fri dag. Det er umuligt. Reklamer er alle steder. Et par eksempler. I dit fjernsyn, på bussen, i toget, i metroen, på dit eller andres tøj, på biler, i gadebilledet, i radioen, i flyet, der hvor du handler ind osv. Okay, vi bliver nød til at leve med dem. Men hvorfor bruger jeg op til 30 minutter af min dag på at se reklamer, som jeg allerede har set? -ærligt. Jeg tror, jeg er hjernevasket! Det lyder plat, men overvej det lige en ekstra gang inden du læser videre.

Tredje problem. MTV og the Voice. Jeg kan se den ene video efter den anden, og jeg har allerede set den. Grunden til at jeg ser den igen er, at jeg er en del af mtvgenerationen.
Jeg kan huske, da MTV blev lanceret. Jeg kan huske dengang min barndoms veninde og jeg med slet hoveren fortalte hinanden, om de seje videoer, vi havde set på noget som hed MTV.

At tv'et forandrede sig, da MTV kom, er ingen nyhed ej heller de vise ord. Men det er blot en konstatering af dens indflydelse på alle os under 40. MTV er og var nemlig ligmed genudsendelse og korte reklamefilm/videoer.

Og hvad er de respektive kanaler fyldt med her ca. 25 år efter MTV blev lanceret. Genudsendelser og reklamefilm.

Og hvorfor? -fordi det er det de unge (under 40 år) vil ha'.

Ingen kommentarer: