mandag den 13. oktober 2008

Dag 99 - TV

Var det mon tømmermændene der gjorde det?! Var det mon selve søndagen der fik mig til det?!

I går, søndag, nød jeg en tv-dag iført min rød og hvid stribet natkjole. Der lå jeg med en anelse tømmermænd fra lørdagens fest med pigerne, og så det jeg normalt ville kalde dårligt tv. En fin potpourri af både dansk og udenlandsk tv. For bedre at give et indblik i min observation må jeg hellere lave en top 5 over søndagens programmer.

MTV - havde et program om døve teenagere, der kæmpede for at få hørelsen igen og bryde rammerne for hvad en "normal" døv kan.

TV2 - Genudsendelse af Bubber og B S i trøjen.

Travel and Living (discovery) - program om en amerikansk familie, hvor mor og far er dværge (little people), et tvillingpar, hvor den ene er dværg og den anden ikke er, samt deres 2 andre børn, som har en gennemsnitshøjde som "normale" børn.

TV3 - program om transseksuelle, hvor man fulgte en 22 årige der var født som pige, men senere blev dreng.

Tv3 - Gordon Ramsyes Hell's Kitchen, men det kommer jeg til senere...

hmm - jeg kan måske se en fællesnævner for udsendelserne. Men jeg hyggede mig. Det var underholdene at se Bubber i så uvant en situation, som livet i militæret er, og det var herligt at følge den lidt faderlige B S i sin tro på at Bubber nok skal lære militærets mange kodekser.

Det gennemgående tema for de andre udsendelse var nok mere en reality/doku om hvordan det er at være unormal og anderledes, men det gør heller ikke noget at programmerne har denne lethed over sig. Det er faktisk en fordel. Det bedste tv kan gøre er at oplyse om, hvordan verden også er. Drengen, der i mange år havde følt sig fanget i en forkert krop, sagde: "Det værste var at føle sig alene." Fantastisk at tv kan oplyse og give håb til andre der skulle side med den samme følelse.

På trods af denne varme og positive tiltro til tv apparatet, så må jeg indrømme, at det i går gik op for mig, hvorfor jeg også til tider synes programmerne er tidspilde og åndsvage. Gordon Ramsey, som umiddelbart fremstår som en yderst kompetent kok, har et program, hvor andre kokke kan kæmpe om en plads i hans køkken. En slags Robinson, hvor man bliver stemt ud. Programmet er, som så mange andre programmer (top model, robinson, big brother mm) skåret over en bestemt skabelon. Det handler om at maksimere konflikterne i mellem deltagerne. Det vil sige at den mindste anledning til et skænderi gør at kameraholdet står klar til at opfange, analysere og få kommentarer om hvad, hvordan og hvorfor konflikten opstod. Det er konflikten der er kød på. Det er den, der bliver kogt suppe på. Igen og igen. Især inden der klippes til reklamer. Vi skal jo lige se hvilken konflikt der kommer efter reklameblokken.

Nu er jeg ikke sociolog eller samfundsforsker eller har en titel der kan give mit ethos troværdighed, men derfor kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke, at det da må få en konsekvens eller effekt i "den virkelige verden", når TV'et, ikke kun om søndagen, viser konflikfyldte programmer, der opfordrer individet til at træde på sine medmennesker blot for at man selv kan komme et skridt længere op af stigen (?).



-hmm.. måske jeg overfortolker TV'ets magt, men sådan er det vel med søndage... Man har for meget tid til ingenting og før man ved af det, så er man også total solgt til stanglakrids over DR's familie serie "Sommer"...





Update - jeg kan simpelthen ikke slippe det program fra MTV med de 2 døve teenagere. Jeg har fundet en lille bid på youtube. Prøv at se her.

Ingen kommentarer: