tirsdag den 10. juni 2008

teenager

Da jeg var teenager handlede det meste om hvem der havde kysset hvem, hvem der sagde eller havde sagt nogen om en anden eller hvem man gerne ville kysses af. Det blev krydret med en masse musik, skriverier i ens dagbog, tømmermænd, Dr.martens støvler, hemmelige forelskelser, endnu flere hemmelige forelskelser, veninder, venner og fjender. Men det allervigtigste var at holde det hele hemmeligt for de voksne. De voksne forstod jo ingenting. Teenage verdenen var lukket land for det voksne.

Jeg var teenager i midt og slutningen af 90'erne, og jeg kan blot konstatere efter at have set en snes afsnit af teenage serien Newport Harbor på MTV, at det at være teenager i dag ikke handler om at holde det hemmeligt for de voksne.

I denne doku-agtige serie bliver teenage livet udstillet med alle sine pinligheder, intriger, forelskelser og hadfulde kommentarer. Især afsnittet hvor en af de pæne piger skal fortælle sin nye kæreste, at hun stadig er jomfru er pinagtigt.

Jeg er dog klar over at mange af deres samtaler er manuskriptet, og at handlingen bliver klippet sammen af seriens producenter, men det der undrer mig mest er, at unge ikke længere føler trang til at hemmeligholde deres teenage oplevelser. Deres forældre kan jo følge med i serien og se dem knalde, snave, drikke, ryge. Så vidt jeg husker var det da nogle af de ting jeg bare overhovdet ikke ville dele med de voksne. Men tiden er nok en anden!

Dog er teenageårene vel i bund og grund de samme, og dem får man aldrig igen. Derfor irriterer mig at MTV og andre produktionsselskaber kaster sig over purunge poder der ikke kan se fremtiden for bare hormoner.

Jeg håber i det mindste at de unge fra Newport Habor tjener kassen, for lidt skal de vel have ud af at udstille sig selv, altså udover klamydia og tømmermænd!

.


.

Ingen kommentarer: