onsdag den 14. maj 2008

har du dog intet lært barn?

Næ - det har jeg ikke!

Jeg havde i går kl. 20.00 skrevet 18 sider. Jeg manglede mit sidste afsnit, hvor jeg skulle samle mine analyseresultater i et festfyrværkeri af tanker, ord og argumenter. Jeg manglede at skrive min konklusion på 1 side, og resume på 1 side.

Men jeg var langt fra tilfreds. Jeg følte, at det jeg havde skrevet manglede den røde tråd (hvilket det gjorde). Jeg følte, at jeg ikke kunne se meningen med hvad der stod (hvilke man heller ikke kunne). I et desparat forsøg på at genfinde opgavens ånd printede jeg mine mange sider ud og læste dem højt. Det plejer at give et ret godt overblikket (hvilket det gjorde).

Og jeg havde ret. Hold da helt kæft noget lort jeg havde skrevet. Jeg kunne se, at jeg allerede havde mistet den røde tråd et sted lige efter mit teoriafsnit (på side 5), og efterfølgende bare var forsat ud af den forkerte mudrede landevej.

Der var intet andet at gøre end at slette opgaven, og starte forfra. I går kl. 22.00 slettede jeg alt efter side 5, og startede forfra.

Det betyder selvfølgelig at den plan jeg havde lavet, hvor jeg skulle få en god nats søvn, og sådan lidt afslappet rette opgaven, er røget total på gulvet.

Jeg mangler pt 7 sider i alt. Jeg har sovet 4,5 time. Jeg har drukket 6 store kopper kaffe. Jeg har røde øjne og vabler på fingrene. Jeg har intet socialt liv og muligvis heller ingen fremtid, hvis ikke jeg når at blive færdig inden i morgen kl. 9.30.

Og ved du hvad det mærkeligste er? -Jeg er okay! Jeg har prøvet det før. Jeg har aldrig lavet nogle af mine opgaver i god tid eller flere dag før. Nej, jeg har i alle årene i folkeskolen lavet det i sidste øjeblik. Den trend fortsatte i gymnasiet. Og nu, efter 3 år på handelshøjskolen, kan jeg konstatere, at jeg stadig laver mine opgaver dagen før. Presset får mig til at præstere på og tænke ud af boksen.

Jeg har lært absolut intet.



.

Ingen kommentarer: