onsdag den 24. oktober 2007

ja, ja

Ja, så er der valg i danmark.

Jeg er faktisk ikke rigtig i valg stemning endnu, men det skal nok komme. Medierne er gået i selvsving, hvilket betyder at du og jeg frem til tirsdag d. 13 oktober, skal se den ene meningsmåling efter den anden. Derudover skal vi høre den ene ekspert efter den anden udtale sig om mulige emner, som vil forme valget.

Jeg har endnu ikke besluttet mig for hvad jeg vil stemme. For hvad skal jeg lægge vægt på?
Velfærdsdebatten er målrette "de gamle" og dem som bruger sygehusvæsenet. Skattelettelser har jeg ikke brug for, da jeg stort set ikke tjener nogle penge. Jeg har jo kun et studiejob og min SU. Så er der integrationsdebdatten. Ja, den kan måske blive afgørende, men hvem siger egentlig hvad og hvorfor. Så er der for eller imod Anders eller Helle, blokpolitik og kan man lide Pia eller ej.

Jeg synes faktisk, at der i den politiske debat mangler emner der omhandler os unge. Hvordan ser det ud for fakulteter med få ansøgere? Hvordan fordeler de forskellige partier deres forskningspenge? Hvordan sørger man for, at de unges fremtidige arbejdsmarked ikke bliver præget af 50 timers uger, fordi regeringen i øjeblikket forgylder og giver skattelettelser til 68'erne. Hvordan vil en kommende regering forholde sig til en skæv europæisk demografi? Hvordan forholder partierne sig egentlig til barselsorlov? Hvad med et fleksibelt arbejdsmiljø, hvor kvinder kan være mor og samtidig karrierekvinde? Hvad med uligheden i det danske samfund? -vi er mange der har det godt, men der er også mange, som har det knap så godt...


Jeg håber at valget vil blive præget af seriøse bud på, hvordan Danmark skal se ud ikke bare om 5 og 10 år, men om 20 og 30 år.


Husk. Sæt kryds den 13. november 2007

Ingen kommentarer: